onsdag 19 maj 2010

Upplägg

Hej på er!

Vi är inte riktigt klara med diskussionen kring Mina drömmars stad, iallafall en till ska skriva lite. Dra er inte för att skriva fler gånger, det är ju bara roligt!

Inför nästa bok har jag lite funderingar. Jag märker en trend i temat och den är att böckerna är litteraturklassiker. Äldre, faktabaserade, kanske tunga?? Jag själv ha inget emot det, det är en av anledningarna till att jag startade denna klubb, att få tips om bra böcker med stort litteraturvärde. Men de finns givetvis på annat håll också! Om ni tittar i min favoritlista så ser ni att det finns en del fantasy där, t ex Bilbo. Frågan är om ni vill testa ALLT och då menar jag Tolkien, Mankell, Hon-som-skriver-Damernas Detektivbyrå, Nobelpristagare m fl? Jag tror jag har en tendens att bli lite enkelspårig eftersom jag själv är intresserad av att beta av fler litteraturklassiker :)

Så, vad tycker ni? Vilken genre är intressant? Ska tillägga att de av er som tipsat om böcker har gått åt litteraturklassiker-hållet och ska jag köra vidare på samma linje har jag redan valt ut en ny sådan åt oss. Så, fler tips och fler åsikter önskas! Kommentera vad ni tycker men maila tips till bokklubb@hotmail.se!!

Kramar!!!

3 kommentarer:

Carro's Blogg sa...

När det gäller böcker och mat är jag allätare... Det finns vissa gengrar som jag aldrig skulle välja ur själv, men det är ju det som är kul med bokklubbar, man läser böcker som man inte annars skulle läst.

Änton sa...

Jag är på för lite vad som helst. Mellan de "tyngre klassikerna" kan vi ju kanske ta något lite lättsammare om vi känner att det blir för mycket. Nu börjar ju iofs sommaren och då har man ju gott om tid att lägga på en bra bok. Mitt största problem är att jag inte vågar börja på en ny bok eftersom jag inte vet när det är dags för nästa här och jag håller nästan på att förgås när jag inte har något att läsa. Jag har börjat hänge mig år Metro och andra dagstidningar som ligger och skräpar på bussen, men det funkar ett tag till ;)

Klassiker, serietidningar, fackliteratur: Lay it on me! :)

Kram
/Mona

Fröken Grön sa...

Oj, det kanske är mig ni väntar på, - hon som aldrig kommer till skott att skriva om sina tankar kring Fogelström-boken. So here goes...

Håller med om alla föregående funderingar kring hur "Mina drömmars stad" verkligen levandegör ett stycke svensk historia som annars kanske inte riktigt får så mycket tid i rampljuset. - Fogelströms miljöskildringar startar en "film" i huvudet på mig, och även om jag är allt annat än hemtam i Stockholm, så har jag inte svårt att se det framför mig.

Det som fascinerar mig mest, som kvinnlig läsare, är den enorma sympati jag känner för den manlige huvudkaraktären. - Kan nästan inte erinra mig någon annan bok där jag så lätt kunnat leva mig in i någon av det andra könet. Tycker för övrigt att Fogelström är riktigt duktig på att porträttera starka kvinnor också.

Jag gillade alltså boken jättemycket, men erkänner att min favorit i "fattig-Sverige-genren" fortfarande är Moa Martinsson!

Vad gäller nästa bok, så vore det kanske trevligt att bredda sig lite med en mer samtida bok. Något som är nyutkommet på pocket, kanske?