onsdag 6 oktober 2010

Bok 4 klar!

Så, vad säger ni? Vi kör igång diskussion i kommentarerna!

4 kommentarer:

Bokklubbsbloggen sa...

Jag blev rekommenderad boken av en kompis och hade en "läslucka" så jag köpte den. Ger mig annars inte på denna typ av böcker. Men det blev en glad överraskning!
Eller glad och glad, otäck! Väldigt annorlunda upplägg och bra story. Dock tyckte jag att den var lite känslokall emellanåt, det är mest när det handlar om hennes syster som man ser att det finns en rejält stor sorg och saknad efter henne.

/Maria

Fröken Grön sa...

Jag lånade den här boken av en väninna sommaren 2008, utan någon som helst förkunskap om vad det var jag skulle få läsa.

När jag först insåg hur berättarperspektivet var upplagt - en död flicka som bokens berättarjag - blev jag först lite skeptisk. När jag sen väl accepterade att det finns något slags "limbo" där de döda hamnar, blev jag oerhört tagen av berättelsen, ofta på ett obehagligt sätt.

När boken var slut var jag fylld av en känsla som jag inte riktigt kunde sätta fingret på, inte helt angenäm. Jag mer eller mindre tvingade min mamma att också läsa boken, för att ha någon att prata med.

Mordhistorier har jag läst i hundratal, men aldrig på det här sättet. Boken är kanske inte något språkligt mästerverk, men helt klart en läsupplevelse som inte liknar någon annan!

(Filmen har jag fortfarande inte sett, - drar mig faktiskt lite för att återuppleva obehagskänslan jag hade när jag läste boken...)

/Anna-Karin

Fröken Grön sa...

Förresten, skulle inte Bokklubbsbloggen vara ett bra forum för bokrecensioner? Vore kul att få veta vad ni läser och vad ni tycker om det.
Om du, Maria, har tid och orkar så kanske vi kunde maila in något tips via E-mailadressen då och då så att och du bara kan kopiera in texen direket i ett inlägg. Tror annars att vi är ett par stycken som skulle kunna tänka oss att hjälpa till med det. - Vore kul om Bokklubbsbloggen blev ett mer levande forum får vårt gemensamma intresse kring böcker!
/Anna-Karin

Fröken Grön sa...

(Usch vad jag slarvade med språket...)